Thursday, June 10, 2010

أسس العقيدة






يتناول الكاتب أسس عقيدة الإسلام بمعالجة جديدة وهي الإيمان بالله، والموت وخلود الروح والدار الآخرة، في البداية يشرح الكاتب لماذا يرفض أهل الغرب في أوروبا الإيمان بالغيبيات، لأن أوروبا لها أصول حضارية وثنية ولا يصدق الغرب إلا المحسوس والملموس بالحواس والقياس والجانب المادي والعقلاني، بخلاف أن تحريف الكتاب المقدس وجبروت وبطش الكنيسة كلها عوامل أدت لانخفاض الإيمان بالدين والروحانيات أو الغيبيات ككل. يعقد أهل أوروبا أنهم تحرروا فكريا بعدم الاعتقاد في الدين والغيبيات مثل وجود الله والروح والخلود بعد الموت والحياة الآخرة، لكن يؤكد الكاتب أنهم إن تحرروا من عواطفهم وتعصبهم ضد الدين سيسلمون بوجود الخالق بأدلة مادية وعلمية ومنطقية وعقلية.
يعالج الفصل الأول فكرة وجود الخالق، ويعرض تصور الإنسان البدائي والحضارات القديمة لفكرة الإله، وأنها فكرة نابعة من فطرة البشر. يؤكد الكاتب أن سبب عزوف الغرب عن الدين والنزوع للإلحاد والكفر بوجود الله سببه فساد المؤسسة الدينية واضطهادها المعروف للناس على مر العصور لكونها تحتكر تأويل الدين ولا تقبل المخالفين، لكن في الواقع أثبت الكثير من فلاسفة وعلماء أوربا وجود الله بأدلة علمية ومادية وجمالية ومنطقية وفندوا آراء المتشككين واللأدريين والملحدين.
يعالج الفصل الثاني فكرة الموت وخلود الروح وحياة البرزخ، ويؤكد الكاتب أن للموت رهبته وهو قضية الأحياء لا الأموات، وأنه ضرورة منطقية وواقعة وحتمية لأن لكل شيء نهاية كما يؤكد علم الأحياء. يؤكد الكاتب أنه لا يجب الخوض في تفاصيل الغيبيات بأكثر مما أوحى به الله في القرآن وفي السنة الصحيحة، وبالتالي لا يوجد ما يسمى عذاب القبر الذي هو من نتاج أفكار الفقهاء القدامى بل هناك وفقا للقرآن عرض لموقف الإنسان من نعيم أو عذاب وهو في القبر كما يرى النائم في حلم أو كابوس. الروح لا يعلم أمرها إلا الله بارئها ولا داع للخوض فيها لكنها موجودة بدليل انه بدونها لا يمكن أن تدب الحياة في أي كائن حي، لكن الروح لا تُرى ولا تقاس علميا.
في الفصل الثالث يتناول الكاتب مسألة الدار الآخرة والنار والجنة، وأنها تطور طبيعي للحياة على الأرض فهي لم تخلق عبثا ولم يخلق الإنسان ليفنى للأبد بعد الموت، والآخرة ضرورية لإتمام العدالة الإلهية المثالية الكاملة، وبالتالي فإن هذا الاستنتاج المنطقي يؤكد فكرة أن النعيم في الجنة حسي ومعنوي وكذلك عذاب النار، وكلاهما بلا فناء لاختلاف نواميس الآخرة عن قوانين الدنيا. في النهاية يدعو الكاتب لعدم الإفراط في تناول مسائل الغيبيات بالاستفاضة التي قد تؤدي للزلل واللغط.



Principles of faith

This is a new approach to deal with the principles of faith, which are the belief in God, death, resurrection, the immortality of the human soul, and the Afterlife. Western people have refused to believe in such metaphysical concepts as they are beyond empiricism and beyond the boundaries of rationalism. The pagan roots of European civilization led Europeans to believe only in the material and tangible. Belief in God has dwindled in Europe due to the distortions apparent in the Biblical text. If European people thought rationally, after discarding their prejudice against spiritualities and metaphysical concepts, they would believe in God, death, resurrection, the immortality of the human soul, and the Afterlife with rational, logical, tangible and scientific evidence.
Each of the above-mentioned metaphysical elements is tackled and proven with mental evidence. These elements exist to give meaning to life and our existence, as the universe should have a Creator, and this is a logical conclusion. Hence, other elements are proved by logic, as they exist to achieve divine justice. Yet, such elements are not to be elaborated upon and discussed as we have little details about their nature in the Quran and the Sunna.
Many European philosophers and scientists refuted the views held by atheists, skeptics and agnostics. They have rationally proved the existence of the divine Creator, and their views are summarized in one chapter.
Another chapter tackles the concepts of death, Afterlife, the existence and immortality of the human soul. Death is an inevitable fact as all beings have an end, and this fact is proven by science. Hence, resurrection, Judgment, Hell, and Paradise are the natural evolution of life on earth, as the human being has not been created in vain or haphazardly. People will not simple 'disappear into a void' after their death, and this is necessary to fulfill the divine justice. Rational deduction dictates the existence of Afterlife punishment (Hell) and reward (Paradise). Yet, we are urged not to delve deep into useless discussion of the nature of each of the above-mentioned metaphysical elements.

No comments:

Post a Comment